התחשלות כלבים לתיקונים

התחשלות כלבים לתיקונים- LADOG

אחת הבעיות הנפוצות אצל בעלי כלבים שעברו קורס אילוף ללא הצלחה היא התחשלות הכלב לתיקונים והפיכת כלב עקשן לכלב עקשן יותר שמתנגד עוד יותר לשליטת הבעלים עליו.

התחשלות הכלב למשיכות-LADOG

התחשלות הכלב למשיכות-LADOG

מנהל המרכז לאילוף כלבים LADOG, אורן אלעמרי, מסביר כיצד כלב שמתנגד לבעלים ברמה בינונית הופך לכלב חסר שליטה שמודע לכוחו מול הבעלים, ושהבעלים מרגישים שמה שהם עושים פשוט לא עוזר.
משפט שאנחנו שומעים על בסיס קבוע מבעלי כלבים: "אני מתקן את הכלב המון אבל שום דבר לא עוזר הוא לא מקשיב לי כשהוא: רואה כלב אחר בחוץ/ כשעובר חתול ברחוב/ שהוא מושך את הרצועה בטיול/ כאשר הוא נובח ועוד". ישנם בעלי כלבים שכל חייהם מתקנים את הכלב ולא מבינים כלל כי ישנם דרכים אחרות לחיות לצד כלבם האהוב, הכוונה היא שגם לאחר מספר שנים של אילוף הכלב הם עדיין מושכים ברצועה על בסיס יומי, תוך מתן של עשרות תיקונים ביום (משיכות ברצועה).
טענה נוספת של בעלי כלבים הנשמעת בתדירות גבוהה היא: "אני מתקן את הכלב (תוך משיכה ברצועה) מאוד חזק ואני לא מבין למה זה לא עוזר". ישנם בעלי כלבים שלמרות שכבר היו בקורס אילוף (לעיתים אף יותר מפעם אחת) אך עדיין לא מבינים מדוע הם כל היום עסוקים בתיקונים ומהי הסיבה שבגללה התיקונים לא משפיעים על הכלב כלל. מצב זה של תיקונים רבים וחזקים למשך כל חיי הכלב הוא מצב בלתי נסבל הן מצד הבעלים ועוד יותר מצד הכלב.

אילוף נכון בגיל צעיר מונע התחשלות מול תיקונים-LADOG

אילוף נכון בגיל צעיר מונע התחשלות מול תיקונים-LADOG

אז מהם הגורמים להתחשלות הכלב לתיקונים?
דווקא בעלי כלבים שמגלים יחס סלחני כלפי הגור הצעיר הם אלו שצריכים לתקן את הכלב הבוגר באופן תקיף בהרבה ממה שהיו אמורים לתקן אם היו יודעים כיצד לתקן נכון מההתחלה, ומה היה גורם לכלב לחדול מהפעולה הלא רצויה.

בדוגמא הבאה ניתן להבין כיצד בעל הכלב הופך את כלבו לכזה שזקוק לתיקונים חזקים מאוד על מנת שיהיה בשליטה. לצורך ההדגמה, נאמר שאנו מתייגים את התיקון הניתן לכלב על פי עצמת המשיכה, מ- 1 עד-10, כאשר 1 זו העצמה החלשה ביותר ואילו 10 היא העצמה החזקה ביותר. במידה ומאלף מקצועי בודק ומחליט כי לפי אופיו של הכלב נדרש תיקון מספר 5, אך הבעלים הרוצה "בטובת הכלב" מחליט לתת לו רק תיקון חלש יותר, לצורך ההדגמה תיקון בעצמה 2. מה שיקרה מכאן ואילך הוא שתיקון מספר 2 לא באמת יפסיק את פעלותיו הלא רצויות של הכלב, מה שיגרום לבעלים להבין לאט ומאוחר מידי, שהם צריכים להגביר את עוצמת התיקון. הוא יעלה בהדרגה מעצמה 2, לעצמה 3, ל- 4 ול- 5. הבעיה היא שכשהוא יגיע לתיקון בעצמה 5, שזהו התיקון שאמור היה להינתן כבר בהתחלה, הכלב שהתרגל לתיקונים (למשיכות ברצועה או כל שיטת תיקון אחרת) ואז תיקון בעצמה 5 כבר לא רלוונטי ויש צורך להעלות את עומצת התיקון לעצמה גבוהה יותר, לדוגמא לעצמה 8.
מדוגמא זו ניתן להבין כי אם אותו אדם, מלכתחילה, היה מתקן את הכלב במידה הנכונה, הבעיה הייתה נתנת לפיתרון בתיקון בעצמה חלשה יותר אך מספיק חזקה בכדי לפתור את הבעיה כבר בהתחלה.

אילוף כלבים מקצועי- LADOG

אילוף כלבים מקצועי- LADOG

מספר תיקונים רב אשר לא באמת פועלים על הכלב, גורמים לו להסתגל לתיקונים ואף גרוע יותר: במשך הזמן הוא הופך יותר ויותר מחושל מול התיקונים. באילוף מקצועי יש להבין תחילה את האופן בו חושב הכלב בכדי להבין שהפעלות שאנו עושים באמת עובדות. לדוגמא: כאשר הבעלים מטייל עם הכלב ברחוב ופתאום הכלב פוגש כלב אחר ומתחיל לנבוח לכיוונו. הבעלים מתקן את הכלב בעצמה חזקה, אבל הכלב עדיין נובח או מושך את בעליו לכיוון הכלב הזר. מבחינת בעל הכלב התיקון היה חזק, אך צר לי לומר שזו טעות נפוצה משום שהכלב חושב אחרת. תיקון נכון צריך להפסיק את הפעולה של הכלב לפחות למספר דקות. אם הכלב באותו רגע תוקן ועדיין מושך או נובח סימן שהתיקון לא היה מדויק והכלב לא חש שהבעלים הכניע אותו. הוא מרגיש כי נביחותיו החזקות או משיכתו החזקה הם אלו שגרמו לבעליו להפסיק את התיקון והוא חש כי הוא זה שניצח במערכה מול בעליו. במצב זה הכלב מתחיל להתנגד לבעלים ולהשתמש בכוח מולו. לכן בקורס אילוף כלבים מקצועי המאלף מלווה את הבעלים מול כל התנהגות של הכלב וכל תיקון חייב להיות מדוייק ומותאם לאופי הכלב ולגודלו. חשוב לזכור כי בתהליך האילוף ישנו חלון הזדמויות שבו ניתן להספיק לעבוד עם הכלב בצורה מדויקת בכדי שלא יהפוך לחסין מול הבעלים וניתן יהיה לשלוט בו.

גם כלבי ענק יכולים להיות בשליטה מלאה באילוף מדויק מגיל צעיר-LADOG

גם כלבי ענק יכולים להיות בשליטה מלאה באילוף מדויק מגיל צעיר-LADOG

לסיכום: אסור להעלות את התיקונים הדרגה, התייעצו עם מאלף כלבים מקצועי בכדי לבדוק מהו התיקון המתאים לכלבכם בכדי לא להגיע למצב בו התיקונים לא יהיו יעילים ויווצר צורך בתיקונים חזקים מאוד. חשוב לזהות את שפת הגוף של כלבכם על מנת להבין כי התיקון שאותו הוא קיבל באמת הביא לתוצאה אליה כיוון בעל הכלב. זה חשוב במיוחד בכדי שלא נגרום לכלב לחשוב כי פעולת ההתנגדות האחרונה הייתה מצידו אלה מצד הבעלים, תיקון חייב להסתיים בניצחון הבעלים ולא בהתנגדות הכלב.

באילוף מקצועי, חיי הבעלים וכלבו, בטווח הארוך, הופכים להיות מאושרים יותר. הבעלים לא צריך לתקן את התנהגות הכלב בכל רגע נתון והצורך לתקן את התנהגותו של הכלב כמעט ונעלם.

לפרטים אודות קורס אילוף מקיף ומקצועי בחברת LADOG  – לחצו כאן-קורס אילוף כלבים
לקורס אילוף כלבים מקצועי בחברת "לה דוג" 052-3609028 אורן אלעמרי מנהל "לה דוג".

איזו שיטת אילוף הכי מתאימה לכלבכם-לחצו כאן

לגידול נכון של גורים- לחצו כאן

חינוך גורים לניעת הרס-לחצו כאן

חינוך גורים לא לנשוך-לחצו כאן

איזה כלוב אילוף מתאים לכלבכם-לחצו כאן

איך לטפל ולמנוע תוקפנות כלבים-לחצו כאן

התנהגות כלבים בלהקה-לחצו כאן

האם כלבכם הוא כלב עבודה-לחצו כאן

אילוף להפסקת הקפיצות-לחצו כאן

איך פינוק יתר יכול והזיק-לחצו כאן

לטיפים חשובים לאילוף כלבכם-לחצו כאן